Rekkeviddetest elsykkel
Et av de vanligste spørsmålene vi får i forbindelse med elsykkelsalg, er hvor langt batteriet på sykkelen rekker. Det kjedelige svaret på dette spørsmålet er: Det kommer an på. Det samme batteriet tilkoblet den samme sykkelen kan rekke under 50 km eller over 160 km avhengig av andre forhold.
Valg av sykkel
Sykkelen som ble valgt ut for denne testen er Cannondale Trail Neo 1. Turen er 53 km lang og er en rundløype opp til Kikutstua med vårt butikklokale i Pilestredet som start- og sluttpunkt. Det vi ønsket å vite for testen var: Klarer vi å fullføre hele turen på én utladning dersom vi kun kjører på Turbo-modus?
Batterikapasistet
I prinsippet er kapasiteten på et elsykkelbatteri ganske enkelt. Batterikapasiteten er oppgitt ved wattimer (Wh), som i prinsippet er den samme enheten som er oppgitt på strømregningen din. For å regne ut forskjellen i kapasitet mellom to batterier, bruker du enkel prosentregning. Et batteri med kapasitet på 750Wh har 20% høyere kapasitet enn et på 625Wh.
Hvor langt du kan kjøre på batteriet er likevel ingen eksakt vitenskap og avhenger av mange forhold, bl.a. hvilken kjøresmodus du bruker, ryttervekt, vind- og værforhold, dekktype og -trykk. Boschs rekkeviddekalkulator er et nyttig verktøy som kan gi en bedre forståelse av hvilke variabler som påvirker rekkevidden.
Høydemeter
Veien opp til Kikut gikk via Hammeren. Herfra er det grusvei hele veien opp til Kikutstua med flere tøffe stigninger underveis. Om du har kjørt denne turen uten motor, vet du at disse bakkene kjennes godt i beina innen du når toppen. Totalt er det litt over 400 høydemeter som skal bestiges på turen opp til Kikut.
Motor
Med Cannondalen går dette som en lek! Sykkelen er utstyrt med en Performance Line CX-motor, som gir det kraftigste dreiemomentet (85 Nm) som Bosch produserer. Turbomodusen gir maksimal hjelp fra motoren, noe som naturligvis reduserer rekkevidden betraktelig. Imidlertid gir ikke motortypen et så betydelig utslag på rekkevidden. Det er derfor ikke noe «trade-off» mellom motorkraft og rekkevidde når du kjøper elsykkel. Med Cannondale Trail Neo 1 får du begge deler.
Rekkeviddeangst
Det er fort gjort å få «rekkeviddeangst» når man kjører ut i marka. Da hjelper det å ha full oversikt over batteristanden fra sykkelstyret. Kiox-displayet gir deg enkelt oversikt over hvor mye som gjenstår på batteriet og dessuten et estimat på hvor mange kilometer dette tilsvarer.
Det er også en trygghet i å vite at du kan bytte til Eco-modus dersom turen blir i lengste laget. Slik kan du øke rekkevidden med nesten det dobbelte sammenliknet med Turbo. Da vi ankom Kikut, gjensto 56% på batteriet. Dette ga oss mer enn nok kapasitet for tilbaketuren, som er betydelig mindre krevende.
På Kikut – husk riktig tråkkefrekvens
På bildet ser du at Karel kjørte med 85 rotasjoner i minuttet opp til Kikut. Tråkkefrekvensen har ikke så stor betydning for rekkevidde når du kjører med Performance Line CX. Vi anbefaler likevel at du tilstreber en kadens på minst 60, da det forlenger levetiden på drivverket betraktelig. Dette er spesielt viktig når du kjører på Turbo slik vi gjorde her. Ukentlig har vi kunder i butikken som sykler på for tunge gir fordi Turbo-modusen uansett gjør mesteparten av arbeidet.
Tilbaketuren til Oslo
Tilbaketuren ga mulighet til å forsøke Cannondalen under helt andre kjøreforhold. Strekket ned mot Sørkedalen kommer lett opp i hastigheter langt over fartssperren på 25 km/h. Med stort volum på dekkene tilbyr Cannondale Trail Neo 1 trygghet og kontroll på nærmest alle underlag.
Riktig lufttrykk
Her er det samtidig viktig å si noen ord om dekktrykk. Riktig dekktrykk sørger for godt grep på veien og lav risiko for punktering, men også økt rekkevidde ettersom rullemotstanden reduseres. Vår erfaring er at mange elsyklister kjører på for lavt dekktrykk. Sykkelslanger har en tendens til å miste litt trykk over tid. Om du ikke pumper dem opp regelmessig, er det derfor en god mulighet for at du kjører med for myke dekk. «Riktig» dekktrykk avhenger av forholdene, men printet på siden av sykkeldekket ditt gir en indikasjon på om du er på riktig spor.
Tilbake i Pilestredet
Da vi var vel hjemme på Pilestredet gjensto fortsatt 20% på batteriet til Karel. Test vel gjennomført, med andre ord! Julius kjørte til sammenlikning på et 625Wh batteri og gikk tom for strøm da vi ankom Vigelandsparken. For syklister som ønsker å dra på lengre turer anbefaler vi derfor som regel 750Wh batteri. Dette gir ikke bare økt rekkevidde, men også økt sykkelglede. Når du vet at du har litt batterikapasitet å gå på, kan du fokusere på andre ting enn om du kommer deg frem til reisemålet.
Batteri og levetid
Ingen batterier varer evig. Bruk av batteriet vil sakte, men sikkert føre til slitasje på de kjemiske og fysiske komponentene i batteriet. Rekkevidden på ditt elsykkelbatteri vil derfor tape seg noe i løpet av dets levetid. Imidlertid er ikke dette tapet så betydelig som man kunne forvente – omkring 6% per år, ifølge Bosch. Batteriene kommer med 5 års garanti, og gir deg sykkelglede i mange år fremover.
Da vet du kanskje litt mer om Bosch sine elsykkelbatterier. Les mer om Cannondale Trail Neo 1 her eller slå av en prat i din lokale Bike Brothers-butikk.
Raske fakta om batterier (Bosch Powertube)
CompactTube 400 | PowerTube 500 | PowerTube 625 | PowerTube 750 | PowerTube 800 | |
Spenning | 36V | 36V | 36V | 36V | 36V |
Kapasitet | 400Wh | 500Wh | 625Wh | 750Wh | 800Wh |
Vekt | 2,0 kg | 3,0 kg | 3,6 kg | 4,3 kg | 3,9 kg |
Oppladingstid (4A) | 50%: 1,5 timer. 100%: 3,5 timer | 50%: 1,7 timer. 100%: 4,5 timer | 50%: 2,1 timer. 100%: 5,4 timer | 50%: 2,3 timer. 100%: 6 timer | 50%: 2,6 timer. 100%: 6,9 timer |
Oppladingstid (2A) | 50%: 2,8 timer. 100%: 6 timer | 50%: 3,6 timer. 100%: 7,3 timer | 50%: 4,6 timer. 100%: 9,3 timer | 50%: 5,3 timer. 100%: 11 timer | 50%: 5,7 timer. 100%: 12,4 timer |
Fra 2025 vil stadig flere sykler leveres med PowerTube 800. Dette batteriet er utviklet med ny celleteknologi og er lettere (!) enn enn PowerTube 750.