Formålet med testen
Formålet med denne testen var å måle forskjellene på motorkraften mellom de ulike Bosch systemene. Bosch er udiskutabelt verdens ledende aktør på elsykkel og for mange er det nok interessant å se forskjellene i ytelse mellom de ulike system typene. Systemene som ble testet her var Bosch Performance CX, Bosch Performance og Bosch Active Line plus.
I tillegg finnes det et fjerde system, innstegsmodellen Bosch Active, med mindre motorkraft enn Active plus systemet, dreiemoment er her 40Nm kontra 50Nm. Vi benytter dette i svært liten grad og dette ble dermed utelatt fra denne testen.
Syklene og testpersonene
Testpersonene var menn fra Bike Brothers i sin beste alder.
Før testen ble alle syklene med testpersoner veid. Vektforskjeller ble utlignet med ekstra vekt i sideveske, slik at alle syklene inkludert testperson hadde samme vekt på 103.6kg.
Testpersoner var godt kledd i vanlige sivile klær og sko, det vil si ingen spesifikk sykkelbekledning, syklene var utstyrt med ordinære pedaler.
Gramstadbakken
Gramstadbakken ble benyttet for selve testen, denne er hyppig brukt av landets beste syklister.
Gramstadbakken fører opp til Sandnes sitt mest populære utfartsområde, med Dalsnuten som den mest kjente toppen.
Forholdene
Temperaturen var 0 grader med klarvær, vind på 5ms, som kom imot i selve testsegmentet.
Testsegmentet var 1290m langt med en høydeforskjell på 138m, som gir en gjennomsnittlig stigningsprosent på 10.7%
Bakken har en forholdsvis jevn stigning, og ligger innenfor 8-13%.
Wattmåling
Alle syklene ble utstyrt med Bosch Kiox computer, denne har muligheten til å måle kraften som blir gitt gjennom pedalene, med andre ord innsatsen en gjør selv. I tillegg måler den tråkkfrekvensen. I denne testen tilstrebet testeren å holde 200watt egeninnsats med en tråkkfrekvens på rundt 80omdr/min. Det primære var å ligge så nøyaktig som mulig på 200watt.
Det ble også gjort en test med 100watt egeninnsats i Turbo mode, for å se hvordan dette slo ut på motorkraften.
Det viste seg da at man ikke fikk full uttelling fra motoren, dvs at for å utnytte motoren maksimalt må man gjøre en større egeninnsats. Med 200watt egeninnsats gir motoren maksimal ytelse.
Tid segment | System | Moment Nm | Eco | Tour | Emtb/Sport | Turbo | (Turbo 100w) |
Kalkhoff Endeavour 7b | Performance CX | 85 | 07:41 | 05:10 | 03:56 | 03:39 | 05:10 |
Focus Planet 5.9 | Performance | 65 | 08:01 | 05:47 | 04:53 | 04:05 | 06:22 |
Kalkhoff Agattu | Active line plus | 50 | 08:32 | 06:26 | 05:44 | 05:14 | 07:04 |
Watt (effekt) motor | Eco | Tour | Emtb/Sport | Turbo | (Turbo 100w) | ||
Kalkhoff Endeavour 7b | Performance CX | 85 | 150 | 320 | 520 | 590 | 440 |
Focus Planet | Performance | 65 | 130 | 280 | 370 | 490 | 330 |
Kalkhoff Agattu | Active line plus | 50 | 110 | 230 | 280 | 330 | 290 |
200watt er fratrukket i effekt verdiene over slik at en kun får selve motorkraften. Verdiene er matematisk beregnet med utgangspunkt i stigning, sykkel og personvekt, samt sittestilling, dekktype og vind. Feilmargin bør ligge innenfor +- 1-2% Cycling Wattage Calculator (omnicalculator.com)
Første test ble utelukket i resultatene da den ble sett på som en prøve for at alt fungerte.
Raskere enn Kristoff
Med 200w egeninnsats og Bosch Performance CX i Turbo mode, oppnådde en 4 sekund raskere tid enn Alexander Kristoff på testsegmentet. Kristoff var 9 sekund foran midtveis før melkesyren nok satte inn. En skal huske at disse tidene på Strava er satt under perfekte forhold og med maksimal innsats på 1 drag. Ingen av disse syklistene vil kunne holde noe i nærheten av denne farten i en lengre bakke som f.eks opp fra Lysebotn eller ved flere påfølgende drag.
Endeavour CX modellen med 200w egeninnsats ville da vært fullstendig overlegen, selv mot verdens beste syklister. Dette viser hvor fabelaktig effektiv Bosch CX motoren er.
Batteriforbruket
Batteriforbruket ble målt etter hvert drag, og det ga tilsynelatende veldig likt forbruk, 625wh batteriet hadde 64% og 65% strøm igjen på henholdsvis Performance og CX, noe som tilsier et forbruk på 219-225Wh, Active line plus modellen hadde forbrukt 225Wh, batteriet var her 500Wh.
Nm | % strøm igjen | Batteri kapasitet | Forbruk Wh | ||
Performance CX | 85 | 64 | 625 | 225 | 100 % ladet ved start |
Performance | 65 | 65 | 625 | 219 | 100 % ladet ved start |
Active line plus | 50 | 52 | 500 | 225 | 97 % ladet ved start |
Hm tot | Hm segment | Lengde | Stigning | ||
Høydemeter totalt | 828 | 138 | 1290 | 10,70 |
Høydemeter pr Wh 828Hm/225wh = 3,68Hm/wh
Teoretisk høydemeter 625wh 625wh x 3,68 = 2300Hm
Totalt ble det syklet 828Hm fordelt på 6 forsøk, hvorav 3 i Turbo mode, 1 i Emtb/sport, 1 i Tour og en i Eco.
Teoretisk skulle en ved tilsvarende bruk kunne greie 2300hm med 625wh batteriet og 1840hm med 500Wh batteriet. Hvorvidt 2300Hm er helt korrekt i praksis vet vi ikke, men testen gir en god indikasjon på hva en kan forvente.
Konklusjon
Testen viser noe vi forsåvidt var klar over, at det er stor forskjell på de ulike systemene. Dette blir selvsagt veldig klart i en bratt og lang bakke som i denne testen. I flatt terreng vil forskjellene være mye mindre. CX systemet er i stand til å levere nesten dobbelt så mye kraft enn Active line Plus. Har en mye bakker, er tung eller drar på mye last er CX modellen det rette valget, Performance modellen vil også være et godt alternativ for det aller fleste formål. Forskjellen er ikke så stor opp til CX i Eco 4%, Tour 12% og Turbo 12%, men i Emtb med 24% skiller det forholdsvis mye. Active line Plus gjør en god jobb om ikke bakkene er for bratte eller syklisten er for tung.
Uansett er det viktig å teste sykkelen før du handler, det er som denne testen viser vesentlige forskjeller mellom ulike system og leverandører.
Glimrende test, her er det enkelt å se forskjellen på det ulike motorene fra Bosch. Hadde vært interessant å sett en test i en lang runde med en del stigninger.