Oslo – Växjö på elsykkel – elsykkeltest
Til stadighet blir vi i butikken spurt hvor langt en el-sykkel kan rulle før batteriet må lades. Hvor lang er rekkevidden? Hva med lengre turer? Er det mulig å bruke el-sykkelen som en vanlig sykkel? For å kunne gi et mest mulig ærlig svar bestemte jeg meg for teste elsykkelen i påsken. Formålet med turen var nettop å se hvor godt en el-sykkel egner seg til lange distanser. Så da ble det elsykkeltest med elsykkel Oslo – Växjo.
Utstyr:
Jeg brukte Univega GEO 2.0 med 500wh batteri og Bosch Performance motor. I tillegg hadde jeg to ekstra 500wH batterier samt Nyon-systemet fra Bosch. Det viktigste jeg ville teste var rekkevidden ved bruk av de ulike assistanse-nivåene systemet tilbyr. Dette vil si ECO, Tour og Sport (da Off og Turbo ikke var relevant) Turen startet i Oslo, og med en merkbar motvind og innslag av snø, satte jeg kursen mot Halden i ECO-modus, og fortsatte slik de første 120 kilometrene. Deretter skrudde jeg opp hjelpen til Tour-modus, og fortsatte slik i ytterligere 80 kilometer. I løpet av denne distansen ble jeg fortalt av Nyon-systemet at étt batteribytte var nødvendig. Ved hjelp av GPS-funksjonen i Nyon-computeren ble navigering, og senere innkvartering, en lek. Av de tre ruteforslagene displayet anbefalte (raskest/penest/minst traffikert), valgte jeg den minst traffikerte. Ruten gikk på mindre veier asfaltveier gjennom svenske skoger inn til Vänersborg og etter 10 timer på sykkelsetet var jeg klar for å finne husly. Innkvarteringen, som nevnt ovenfor, gikk lett da Nyon-computeren kan finne overnattinger i nærområdet. Dagen etterpå var både mine og sykkelens batterier oppladet, og sykkelen hadde fått kjærlighet i form av luft i dekkene og ny olje i drivverket. Jeg gav meg i vei mot Växjø – denne gangen med vinden i ryggen – og fortsatte i Tour-modus i hele 169 kilometer(!) før jeg avsluttet de siste 90 kilometerene i Sport-modus. Da jeg kom frem var det fremdeles strøm igjen på batteriet. Vel fremme hos BikeBrothers i Växjø konkluderte jeg med at turen, sykkelen og Bosch-systemet hadde gått over all forventning. Det som overrasket mest var hvor stor betydning vinden og min egen innsats på sykkelen hadde hatt å si for rekkevidden. Jeg var selvfølgelig sliten etter en såpass lang tur, men uten hjelp fra Performance-Line motoren hadde jeg etter all sansynlighet vært enda mer preget. Avslutningsvis står detaljerte diagram med informasjon fra turen som Nyon-systemet tilbyr.