EL-sykkel har vært i markedet ganske lenge, men det var først i 2010 at dette startet for alvor. Først i Tyskland og nabolandene, og så videre til resten av Europa. Bike Brothers startet som en av de første i Norge med EL-sykkel i 2011. Allerede på slutten av 90 tallet vurderte vi Yamaha EL-sykler. Men motorene på den tiden var rett og slett av svært dårlig kvalitet. Dermed ble det heldigvis ikke noe av. I 2011 satset svært mange produsenter på EL-sykkel Vi ble tilbudt mange forskjellige system. Flere produsenter hevdet at akkurat deres system var det riktige å satse på. Vi hadde lang erfaring med den sykkeltekniske delen, men ikke like mye på de elektriske systemene. Vi ble raskt forhandler av mange ulike systemer.
Bosch Performance Line CX med 85 nm dreiemoment
Utfordringer med motorene
Det skulle ganske raskt vise seg at EL-sykkelen hadde mange problemer. Elektroniske feil, motorer som kollapset og batteriproblemer. I starten var det kun Japanske Panasonic som hadde et tilfredsstillende produkt. Vi vurderte sterkt å kutte ut EL-sykkel de første årene grunnet alle utfordringene. Heldigvis fortsatte vi. Vendepunktet kom da giganten Bosch kom med sitt 2. generasjons system. I 2011 brukte Bosch sin ekspertise fra bil og elektronikk til å lage sitt første EL-sykkel system. Dette var noe av det bedre, men fortsatt langt fra perfekt.
Forskjellen fra de andre produsentene var at Bosch hadde langt mer ressurser og kompetanse. Dette førte til at de raskt utviklet gode og holdbare systemer. Generasjon 2 fremsto som et veldig robust produkt. Mengden problemer fra andre systemer var enorm. Bosch var med Panasonic i særklasse best. Dessverre så var Panasonic allerede akterutseilt av Bosch både på ytelse og funksjon. Dermed klarte ikke de lenger å holde seg konkurransedyktige. Shimano kom etter hvert på banen i 2013, også her med noen utfordringer i starten, men betydelig mindre enn hos andre.
Shimano kom i 2013 med sine konkurransedyktige motorer og leverer idag noen av verdens beste EL-sykkel systemer
Serviceapparater
Et fullgodt serviceapparat var det kun Bosch som hadde. Dette er det aller viktigste for oss som skal selge til kunder. Alle komponenter er spesialtilpassede for et bestemt system. Uten disse er systemet verdiløst selv ved små problemer.
Nå i 2021 er dette fortsatt slik. Det er kun Bosch og til dels Shimano som har et godt gjennomført serviceapparat som er uavhengig av importører. Det er viktig at en skjønner forskjellen på dette. Det finnes svært mange importører, noen seriøse og dessverre mange useriøse. Mange har ignorert serviceapparatet, som betyr at EL-sykkelen er ubrukelig og verdiløs ved forholdsvis små problemer. Noen importører/butikker har kanskje bare noen deler på lager, men kanskje ikke alt du trenger. Problemene vi også har erfart er at etter som tiden går så har mange butikker benyttet delene uten å supplere med nye. Da blir man stående med “skjegget i postkassa” og en sykkel som ikke kan brukes.
Sykkelbransjen møter også store utfordringer grunnet lav inntjening. Svært mange importører og butikker forsvinner like raskt som de dukket opp. Da er det ingen hjelp å få om du ikke har et uavhengig serviceapparat til stede. Det finnes mange eksempler på dette rundt i Norge.
Serviceapparat til produsenten er viktig å tenke over før man bestemmer seg for hvilket system man ønsker på sin EL-sykkel
Funksjon og ytelse ved motorene
Forskjellene er nokså store og det er synd alle ikke får mulighet til å prøve en ordentlig EL-sykkel. Dreiemomentet på motoren er vesentlig, og dette bør være høyt fra starten. Ikke minst bør sykkelen levere nok kraft i området man normalt sykler i. Gjennomsnittlig tråkkfrekvens på en EL-sykkel ligger på 60-100 omdreininger per minutt.
Illustrasjonen viser hvor stor kraft hver motor er i stand til å yte ved forskjellige tråkkefrekvenser.
Som illustrasjonen over viser er det stor forskjell på hvor mye nominell kraft hver motor er i stand til å yte. De fleste motorene opererer mest effektivt mellom 60 og 100 omdreininger per minutt. Det er det som er vanligst tråkfrekvens hos de fleste brukere. Som illustrasjonen viser er Bosch og Shimano er de systemene som er i stand til å gi høyest ytelse. Dette er en av grunnene til at vi i Bike Brothers satser primært på EL-sykler med enten Bosch eller Shimano system.
Mange har aldri prøvd en EL-sykkel av god kvalitet, og eier kanskje selv en «kinasykkel», som man tror er god helt til man tester en virkelig god sykkel. At sykkelen har ekstra krefter, gjør den mer anvendelig. Da vil en ha litt i reserve om bakkene blir bratte, eller lasten tung. Husk at man selv kan velge hvor mye man assistanse motoren skal gi. Bosch har 4 ulike assistanse nivåer. En av utfordringene med kraftig motor er noe mer slitasje på drivverk og komponenter. En sterkere motor vil selvsagt også ha noe høyere strømforbruk på de høyeste assistansenivåene. Vi har erfart at Shimano sitt innvendige girsystem ikke tåler belastningen som de kraftigste motorene leverer. Noen produsenter ignorerer dessverre dette. Det resulterer ofte i at navet blir ødelagt.
Assistansenivå på motor
Et annet viktig moment som har stor betydning for hvordan du opplever kraften fra motoren er valgt assistansenivå. Her gir eksempelvis Bosch Performance Line CX motoren opp til 300% assistanse. Det betyr 3 ganger kraften du selv tråkker med. Shimano E5000 gir bare opp til maks 200%. Dersom vi antar at disse motorene har lik momentkurve vil forskjellen oppleves ganske voldsom i forhold til kraft. På 80 omdreininger vil Bosch CX generere opptil 570watt. Shimano Steps E5000 vil kun generere cirka halvdelen. Det gir en enorm forskjell i opplevelse av fremdrift. Spesielt i motbakker eller med tung last. Shimano Steps E5000 er for øvrig Shimano sitt lav budsjetts system og egner seg best for relativt flatt underlag da ytelsen er relativt beskjeden.
Shimano Steps E5000 er et av Shimano sine lav budsjetts systemer og egner seg best til flatt terreng
Garanti på motor
Motoren er en av de mest kostbare komponentene på sykkelen. For å tilfredsstille Norsk lov har Bosch og Shimano har 5 års reklamasjonsrett på alle sine elektriske systemer. Det med noen vilkår vil være ensbetydende med garanti. Prisen på en motor ligger p.t. på mellom 5000-9000,- dersom den skulle være kjøpt uten garanti. Vi anbefaler derfor alle på det sterkeste å kjøpe din EL-sykkel lokalt. Dersom noe skulle gå galt med din sykkel vil du da ha et sted å lett kunne henvende for å få problemet fikset så kjapt så mulig.
Bosch Performance Line CX er Bosch sin kraftigste motor. Den kommer blant annet på modellene under!
Elsykkel
Elsykkel