Batteriet som sitter på din EL-sykkel er motorens kraftkilde.  Størrelsen på batteriet er det som bestemmer hvor mange kilometer din EL-sykkel gå på en full ladning. Derfor er batteriet en av de absolutt viktigste faktorene å ta i betraktning når du skal kjøpe EL-sykkel. De siste årene har batteriene på EL-sykler sett en enorm utvikling. Når Bosch først kom på banen i 2013 lanserte de sitt 288 WH batteri med knappe 35 km rekkevidde. I dag leverer Bosch og Shimano systemer med rekkevidde opp mot 180 km! Videre nedover kan du lese litt om forskjellige batterityper samt noen tips og triks for at ditt batteri skal vare lengst mulig. Vi vil også gi deg noen pekepinner som vi håper skal gjøre valg av batteri på din EL-sykkel litt lettere.

El-sykkel - Sykkel

Focus Jarifa 6.8 har et 625 wh Bosch batteri integrert på undersiden av rammen. Det gir opp mot 120 km rekkevidde!

Størrelse på batteri

Størrelsen på batteriet er det som bestemmer hvor langt du kan sykle din sykkel på en full ladning. Kapasitet er noe mange er svært opptatt av når de skal kjøpe sin EL-sykkel. Vi mener kanskje dette er litt overfokusert. Våre modeller har alle minimum 400Wh batteristørrelse, som gir teoretiske rekkevidder på rundt 60km. I praksis må du regne at ting som assistansenivå, topografi, temperatur og brukervekt er faktorer vil som påvirker rekkevidden. Men selv med 60km rekkevidde, vil de aller fleste klare seg svært godt. Skulle det være ytterligere behov, så lader en batteriet på 3-4timer, det betyr at en kan lade på jobb ved behov.

 

Skulle du ønske større rekkevidde tilbyr vi også sykler med 500Wh batteri. Det gir 20% ekstra rekkevidde når behovet krever det. Igjen tar vi forbehold om at ytre faktorer som nevnt over kan drastisk påvirke rekkevidden i praksis. Ladetiden på disse batteriene ligg på ca. 4-5 timer. Dersom du planlegger virkelig lange turer anbefaler vi en sykkel med et 625Wh batteri. Det gir deg en rekkevidde opp mot 125 km alt ettersom hvilket assistansenivå du velger å bruke. Alle Bosch sine sykler har 4 forskjellige assistansenivåer. Ladetid på et slikt batteri er ca. 6 timer.

 

Utvidelse av batteri

Noen av våre modeller som eksempelvis Focus Aventura 6.9 gir deg mulighet til å montere en utvidelsespakke til batteriet. Dette skjer i form av en 400Wh eller 500Wh utvidelsespakke som sitter fastmontert utenpå rammen. Det gir deg potensielt hele 1125Wh batterikapasitet. Med et slikt oppsett kan du realistisk sykle opp mot 190 km på en full ladning! Du har muligheten til å lade hovedbatteriet og utvidelsen hver for seg så ladetiden vil heller ikke forlenges.

Med en utvidelsespakke utenpå rammen kan du få en rekkevidde på hele 190 km!

Beregn rekkevidden!

Bosch har utviklet sin egen kalkulator for å enkelt beregne rekkevidde på ditt EL-sykkel system. I kalkulatoren under putter du inn informasjonen om deg og din EL-sykkel. Den vil da beregne rekkevidden du kan forvente deg basert på de ulike variablene.

Bruk og vedlikehold av batteri

Bosch og Shimano El-sykkel batterier er blant de mest avanserte batteriene på EL- sykkel markedet. Alle gir svært god rekkevidde og lang levetid sammenlignet med andre batterier på markedet. Det er ikke uten grunn er batteriene er kostbare. De rimeligste batteriene koster mellom 7000,- og 9000,– kr. Mange blir forskrekket av prisen på et nytt batteri, og tror gjerne at dette må byttes hvert år. Dette er heldigvis ikke sant. Bosch batterier har 5 års garanti, som Bosch mener tilsvarer 500 ladesykluser. Det betyr ikke at batteriet er ubrukelig etter 2 år. Tvert imot. Bosch påstår at batteriet vil fungere i ca. 7-8 år som de mener tilsvarer ca 1000 fulle ladesykluser. Etter 1000 ladesykluser vil det fortsatt virke men alle batterier eldes over tid og vil gradvis miste kapasitet. Under kan du lese litt om hva du kan gjøre for å sørge for at ditt batteri varer lengst mulig.

 

Lading av batteri

Dersom du akkurat har kjøpt sykkel hos oss vil sykkelen alltid være fulladet da vi vet at du sannsynligvis er svært ivrig etter å prøve sykkelen. Dersom den skulle være delvis ladet er det anbefalt å lade den til 100% før den første prøveturen. Dette får batteriet i gang og gir batteriets systemet informasjon om kapasitet. Dette er data som systemet vil benytte for styring og overvåking av batteriet i framtiden.

 

De nyeste Litium cellene benyttet i Bosch sine batterier er svært avanserte.  Når Bosch først kom på banen av det anbefalt  å lade batteriet helt ut for så å lade det helt opp igjen. Dette for å unngå skade på battericellene. Dette er ikke tilfelle med dagens Bosch batterier. Det er faktisk bedre å toppe opp batteriet etter hver tur. Uansett om du bare vært ute 15km. I stedet for å sykle flere turer uten å lade batteriet anbefaler vi å lade så ofte så mulig for å gi ditt batteri lengst mulig levetid.

Vi anbefaler å lade så ofte så mulig for å gi ditt batteri best mulig levetid

Renhold av batteri

Det er nesten selvfølgelig at det er bra å holde EL-sykkelen ren. Skulle batteriet bli skittent på utsiden vil dette heldigvis ikke påvirke cellene på innsiden. Den beste måten å vaske EL-sykkel og batteri er med en våt svamp. Eventuelt en vannslange med lavt trykk. Gjerne hageslange. Ta batteriet ut av sykkelen. Tørk alltid kontaktene for vann når batteriet er tatt ut, enten med klut eller la det lufttørke. Dette gjelder også på computere.

 

Selv om Bosch batteriene er tette mot vind og vann er det ikke anbefalt å benytte noen form for høytrykkspyler, dette gjelder også resten av sykkelen. Trykket gjør at man kan presse vann inn i batteriet hvor dette vil gjøre skade. Høytrykkspyler må ikke benyttes noen steder på sykkelen. Vann kan bli presset inn i motor, lagre og andre komponenter. Så selv om det er fristende og kanskje raskere med høytrykk er dette noe vi sterkt fraråder. 

 

Oppbevaring

Ikke alle ønsker å sykle gjennom den våte og kalde vinteren vi har i Norge. Vil du sette EL-sykkelen bort til våren kommer er det noen ting du bør huske på. Det er ikke noe problem å lagre batteriet i denne tiden, men du bør ta noen forhåndsregler. Lagrer du sykkelen utendørs som i et skur eller kald garasje anbefaler vi å ta batteriet inn. Bosch batteriet kan lagres i -10 til +60 grader celsius, men har det best mellom 10-20 grader. Sykkelen kan stå kaldt, men batteriet tar du med deg inn og lagrer dette på en tørr og sikker plass.

 

Når du lagrer batteriet for en lengre periode, er det mest optimalt å lagre batteriet delvis oppladet. Lagrer du batteriet helt flatt risikerer du å ødelegge cellene. Å lagre 100% fulladet er heller ikke optimalt. Dermed er den beste løsningen noe midt i mellom. For Bosch batterier er 60% optimalt Det tilsvarer 3 LED lys på batteri indikatoren. For veldig lang lagring anbefales det at man sjekker kapasiteten hver 6 måned. Når batteriindikatoren går ned til 1 LED lader man opp igjen til 3 LED. Mange er av den oppfatning at man skal la laderen stå i batteriet hele tiden, dette er ikke å anbefale. Laderen vil ikke overlade batteriet. Men som nevnt over vil cellene være under mer stress når batteriet er fulladet.

 

Bruk

Mange venter med å lade batteriet til det er kjørt helt flatt. Dette er ikke noe vi anbefaler. På lengre turer kan dette selvsagt skje men regelmessig bør det unngås. Batteriet er beskyttet gjennom  sin såkalt BMS (battery management system). BMS vil forhindre såkalt dyp utladning. Med det mener vi at det hindrer deg å tømme cellene helt. Det ville gitt varige skader og redusert levetid. Selv om det på batteri indikatoren viser null, og strømmen til motoren er kuttet, har altså BMS sørget for at det alltid er nødvendig strøm så batteriet ikke skades. Det spesielle med Bosch motoren er at du fortsatt kan trø uten motstand. Selv om motorkraften er avslått har kan du enda bruke EL-sykkelen. Har du lys som trekker strøm rett fra batteriet sparer normalt BMS noe strøm slik at du vil være synlig.

 

Temperatur er også en betydelig faktor for batteriets levetid. Både kalde og veldig varme forhold vil påvirke rekkevidden betraktelig. Bosch sier selv at batteriet kan bli redusert med opptil 30% i temperaturer under 0 grader. I tillegg må batteriet arbeide mye hardere for å gi samme effekt. Dette vil forkorte levetiden på selve batteriet. Det kan hjelpe noe med å benytte et Bosch sitt neopren batteri cover. Det beskytter mot kulde, slag, sollys og beskytter batteriet fra å bli skittent.  

Sjekk ut noen av produktene under for å ta bedre vare på din EL-sykkel!

Produsenter

Det er relativ stor forskjell på rekkevidde mellom de ulike produsentene. Vi har valgt å i hovedsak satse på Bosch og Shimano. Generelt så har systemene produsert i Europa bedre rekkevidde enn Kinasyklene. Dette blir enda mer fremtredende ved bruk over tid. Billigsyklene mister kapasiteten mye raskere enn kvalitetssyklene. Aldring selv uten bruk, gjør at batteriet mister noe av sin kapasitet. Her ser vi også at kvalitetssyklene trumfer kinasyklene. Det er viktig at en tar dette i betraktning ved kjøp av EL-sykkel. Det finnes svært mange importører, noen seriøse og dessverre mange useriøse. Mange har fullstendig ignorert serviceapparatet, som betyr at elsykkelen er ubrukelig og verdiløs ved forholdsvis små problemer.

 

For å være sikker på at du kjøper en sykkel med et godt serviceapperat anbefaler vi å handle lokalt.  Dersom noe skulle gå galt med din sykkel vil du da ha et sted å lett kunne henvende for å få problemet fikset så kjapt så mulig. Det vil også spare deg masse tid og papirarbeid dersom noe skulle måtte sendes tilbake til produsenten. Batterier er regnet som farlig gods. Det kan ikke sendes med vanlig post. Sende et batteri er både dyrt og tidkrevende. Har du en lokal butikk å hendvende deg til vil de ta seg av dette for deg slik at du raskest mulig kan komme deg tilbake på sykkelsetet.

 

Skule du ønske å kjøpe nytt batteri til din EL-sykkel kan du ta en titt på produktene under!

kr 7.490
kr 9.490